כניסתו של המזנון הצף לחיינו
עיצוב הפנים וסגנון השימוש בחללי המגורים, המשרדים והמרחבים הציבוריים שונה היום מהותית ואחד הביטויים הבולטים הינו השימוש במזנון צף למטרות שונות.
עיצוב הפנים, פושט ולובש פנים חדשות, בהתאם לסגנון ארכיטקטוני ואופנות העיצוב המתחלפות עם הזמן.
אולם יש להצביע על שתי תופעות המלוות שינויים אלה. תופעה אחת הנה החזרתייות לסגנונות עיצוב מן העבר (רטרו) עם התאמות לשינויים בסגנון החיים והתופעה השנייה הנה "התרוממות" מן הקרקע או הרצפה.
העיצוב בהיסטורה
בעבר הרחוק מאוד לא היו קיימים רהיטים והחיים על כל האספקטים שלהם התרחשו בצמידות לקרקע כאשר אט אט נוספים לשימוש האדם ריפודים ואביזרי ריהוט אשר הפרידו בינו ובין הקרקע או הרצפה אם בעבודה ואם בעת הארוחה והמנוחה.
ראוי לציין שעד ימינו אלה ישנן מקומות ותרבויות (חלקן מפותחות ביותר) שבהן מקובל שמרבית החיים מתנהלים בצמוד לקרקע לדוגמה: החברה הבדואית, החברה ההודית המסורתית החברה היפנית, הקוריאנית וכמובן חברות הנוודים של ערבות מונגוליה.
חלקן של חברות אלה מצוי בתהליכי התפתחות טכנולוגית מואצת ביותר ובהתאם לכך סגנון עיצוב הפנים בחללי העסקים ומבני הציבור כך שבמבנים אלה ניתן למצוא את "הצעקה האחרונה" בתחום עיצוב הפנים כולל מזנון צף ואלמנטים של ריהוט מרחפים.
אולם במרחב הפרטי במקרים רבים נשמרת הגישה המסורתית של חיים "צמודי קרקע" כלומר ישיבה על כריות או מזרנים בצמוד לקרקע ליד שולחנות נמוכים ושינה על מזרנים המונחים על הרצפה.
זהו לרוב מצב ביניים כאשר החיים מתפצלים בין עיצוב עכשווי מודרני בחללי העבודה, המשרדים, ומבני הציבור.
עיצוב פנים הכולל את כל המפרטים והטכנולוגיות המאפשרים קיומן של אלמנטים כמו מזנון צף, שולחנות צפים, ארונות ספרים ותיקיות הצמודים לקיר ואינם ניצבים על רצפת החלל.
מדפים מרחפים ועוד. ובו בזמן במרחב הפרטי נשמרת תרבות עיצוב הפנים המסורתית.
התקדמותו של עולם העיצוב
השינוי בסגנון עיצוב הפנים מושפע באופן חלקי מן המעבר לשימוש בחומרי גלם שהינם מעשי ידי האדם כגון תחליפים לבדי ריפוד ותחליפי עור, מגוון אין סופי של דיקטים בציפויי עץ טבעי או סוגי ציפוי דמוי עץ או שיש. חומרים אלה נהיו זמינים יותר וקלים יותר לעיבוד.
בנוסף לכך התפתחו אמצעי הפרזול השונים, הצירים, מסילות המגירות, הבוכנות וכל האמצעים המאפשרים יצירתם של מפרטים משוכללים.
מפרטים אלה כוללים לעתים מזנון צף בעל דלתות ומגרות המופעלות בשלט רחוק ומאפשרות למשל שילוב של מערכת קול נסתרת המוצנעת בתוך מזנון צף.
מעל המזנון מותקנת טלוויזיה, ורק כאשר נעשה שימוש בטלוויזיה נפתחות דלתות הרמקולים בעזרת שליטה מרחוק ולאחר השימוש הרמקולים חוזרים למקומם והדלתות ופתחי העבודה במזנון צף נסגרים.
בשנים האחרונות אנו עדים לכך שמעצבי הפנים (בעיקר העכשוויים) נוטים להפריד כמה שיותר חלקי ריהוט מהרצפה וכתוצאה מכך נפוץ מאוד השימוש במזנון צף, מדף צף, דלפקי בר או פינות אוכל צפות ומזנון מרחף.
פריטי ריהוט אלה תלויים בטכנולוגיות דומות לקיר או לעמודי תמך המצויים בחלל המדובר ומאפשרים השארה של חלקים נרחבים משטח הרצפה ללא ריהוט ניצב. דבר זה מהווה יתרון כאשר ניגשים לטפל בניקיון החלל הביתי או המשרדי.
תופעת החזרתיות או "רטרו" כפי שהיא מכונה באה להצביע על כך תמיד יתקיים ביקוש לריהוט שסגנון העיצוב שלו שייך לתקופה קודמת משמעותית לתקופה בה אנו נמצאים.
אולם יש לציין כי גם כאשר מדובר בסגנון עיצוב קודם ישן הרי שהטכנולוגיות המתקדמות וחומרי הגלם העכשוויים מאפשרים יצירה של פריטי ריהוט שסגנונם ישן.
סגנון זה אפילו עתיק יותר אך החומרים ואמצעי הייצור הינם חדישים ביותר ולכן ניתן למצוא למשל מזנון צף בסגנון רטרו או מזנון צף בסגנון עתיק ועדיין ניתן יהיה לחברו ולתלותו על הקיר כך שישתלב עם הריהוט הקיים.
היתרון הבולט ביותר של מזנון צף ופריטי ריהוט תלויים היא האפשרות להוסיפם למערכות ריהוט קיים ולשלבם בחללים שעיצוב הפנים בהם הושלם ובוצע אך בעת השימוש התגלה צורך בתוספות ריהוט.