מה עדיף לחנות קדימה או לחנות ברוורס?
באיזה מצב כדאי לחנות בנסיעה קדימה ובאיזה מצבים כדאי חנייה ברוורס?
חנייה ברוורס היא אכן אחת מהאתגרים של תלמידי נהיגה שנבחנים לקבלת רישיון נהיגה.
האם האתגר האבחוני ימשיך גם בעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים?
כאשר לכל נהג גם ברכבים פשוטים יש מספר לא מבוטל של עזרים לביצוע חנייה ברוורס.
בכל רכב כיום גם ברכבים פשוטים מתקינים חיישני רוורס, מצלמות רוורס ולעיתים גם חיישני צד וקדימה.
לעיתים בטכנולוגיה פשוטה יותר ולעיתים כחלק אינטגרלי בתצוגה על מערכות מולטימדיה הקיימות ברכב.
מובן כי רכבי יוקרה ולעיתים גם רכבי עבודה מאובזרים בכל הטכנולוגיות שיכולות לסייע לנהג.
טכנולוגיות שתפקידן בא לידי ביטוי גם בנסיעה רגילה בכל סוגי הדרכים וכמובן גם בנסיעה לאחור או בחנייה ברוורס.
כנראה שבעתיד הלא רחוק כאשר יותר ויותר תהליכי נהיגה יבוצעו אוטונומית על ידי הרכב.
גם חנייה קדימה וגם חנייה ברוורס תבוצע ללא מגע ידו של הנהג. אנחנו עדיין לא שם.
מצבי חניה שונים ועדיפות כיוון החנייה
חנייה ברוורס בחניית רחוב
בחניית רחוב מקביל למדרכה יש עדיפות לחנייה במנהיגה לאחור בגלל מבנה הרכב.
כאשר הגלגלים האחוריים אינם פונים ימינה או שמאלה. לעיתים כלל לא ניתן להיכנס לחנייה בנסיעה קדימה.
בנסיעה לאחור. גם אם יש מרווח קטן ביותר של 50 ס"מ מקדימה ומאחורי הרכב.
נהג מיומן יצליח ללא קושי לבצע חנייה ברוורס.
נהגים פחות מיומנים יזדקקו למרחב תמרון גדול יותר על אף הנתונים הטכנולוגיים של הרכב.
למרבית הרכבים זווית פניה המאפשרת ביצוע התישרות במקביל למדרכה גם בזווית חדה ביותר.
אכן ישנם כיום רכבים אוטונומיים וסמי אוטונומיים שיודעים גם לנסוע עצמאית אך גם לחנות עצמאית.
רכבי יוקרה מסוימים כבר כיום מאפשרים ביצוע חנייה אוטונומית (מרצדס בנץ, BMW ועוד).
גם רכבים אוטונומיים מלאים מבצעים חנייה אך בישראל כים עדיין אלה נדירים ואינם בשימוש על ידי רובם של הנהגים.
חנייה בניצב למדרכה
חנייה בניצב למדרכה דומה לחנייה בחניון שבו הרכבים עומדים במקביל זה לצד זה (לעיתים גם באלכסון).
שחונים בניצב למדרכה אין חשיבות לכיוון החנייה מלבד שתי נקודות משמעותיות.
כאשר מבצעים חנייה ברוורס. מראות הצד של הרכב מאפשרות שדה ראייה מצויין על צידי הרכב.
בנוסף חיישני רוורס אשר מותקנים במרבית הרכבים כיום. מספקים התראה לגבי הימצאותם של עצמים בשדה הראיה המת מאחורי הרכב.
נקודה משמעותית נוספת היא הפרשי הגבהים. כמעט כל הרכבים גבוהים בחלק האחורי ביחס לחלק הקדמי.
במקרים רבים שולי המדרכה או מכשולי בלימה גבוהים באופן שבחניה קדימה הם גורמים נזק לרכב.
נראה כי החנייה ברוורס כמעט תמיד עדיפה
בחניונים רבים בהם הרכב חונה זה לצד זה חונים באלכסון. כאן כיוון החנייה אמור להיות בנסיעה קדימה.
יש שתי סיבות לכך. סיבה אחת היא כניסה מהירה יותר למיקום החנייה ופינוי דרך לרכב הבא מאחור.
סיבה שנייה היא כאשר רוצים לצאת מהחניון. ברגע שיוצאים ברוורס מחניה הרכב פונה לכיוון היציאה.
גם כאן המטרה היא לאפשר פינוי מהיר של הדרך מבלי לתמרן עם הרכב יותר מדי.
זהו מצב אופייני בעיקר לחניונים החדשים, המתוכננים יותר.
ההמלצה שלנו היא תמיד כאשר ניתן, לחנות ברוורס. וגם להיעזר במצלמות רוורס וחיישני רוורס.