החלפת צמיגים לרכב

תיקון תקר בגלגל או החלפת צמיג

תדירות החלפת צמיגים לרכב שלא נוסע הרבה

החלפת צמיגים לרכב יכולה להתבצע באופן יזום כחלק מהדרישה של מכון רישוי לצורך קבלת רישוי שנתי.
במצבים רבים החלפת צמיגים מתבצעת במקום תיקון תקר בגלגל, כאשר המאפיינים של הפנצ'ר אינם מאפשרים תיקון.
בעיקר כאשר מתרחש פיצוץ או תקר גדול שמעורר ספקות לגבי המשך השימוש בצמיג, מומלץ להזמין פנצ’ריה 24 שעות שתאבחן לאשורו את מצב הצמיג.

החלפת צמיגים היא לא תמיד מבחירה, לעיתים אי החלפת צמיג לאחר תקר בגלגל עלול להוות סכנה של ממש.
אז מה תדירות החלפת צמיגים לרכב פרטי (או 4X4) שאינו בשימוש יומיומי והקילומטרז שלו נמוך.

רכב שהטיפולים בו מתבצעים על פי לוח זמנים שנתי של היצרן ולא בגלל שהגיע למספר הקילומטרים המחייב טיפול.
תזמון החלפת צמיגים בישראל מושפעת גם ממצבי אקלים קיצוניים, חום בעיקר.
מקובל כיום על מרבית העוסקים בתחום הצמיגים כי יש להחליף צמיגים כל 3-4 שנים.

תדירות החלפת צמיגים יכולה להיות גם חלק ממדיניות הגורם המנהל את צי הרכב או דרישה של חברת ביטוח.
לתקינות הצמיגים ישנת הגדרות תקן שאי עמידה בהן תגרור פסילת הצמיג במבחן רישוי ללא קשר לגיל הצמיג.
מובן כי תדירות החלפת צמיגים לרכב מושפעת גם מאופן השימוש ברכב ואיכות הצמיגים והתאמתם לסוג הרכב.

החלפת צמיגים לרכב

מתי נדרשת החלפת צמיגים לרכב לפי התקנות

כל מנהל פנצ'ריה יכול, רשאי וחייב לפסול צמיגים אשר לדעתו עלולים לסכן את הנהג,הרכב ומשתמשי דרך נוספים.
בכל מקרה שמתגלים באחד או יותר מצמיגי הרכב הממצאים הבאים יש לבצע החלפה מיידית, לפסול את הצמיג ללא קשר לתדירות החלפת הצמיגים המתוכננת שלו.

  • כאשר עומק החריץ בסוליית הצמיג עמוק פחות מ- 6 מ"מ.
  • צמיג אשר מספר התיקונים בו עולה על שלושה תיקונים או 2-1 ברכב דו גלגלי.
  • כאשר תאריך ייצור הצמיג עולה על 10 שנים.
  • כאשר על הסוליה או דופן הצמיג מופיעים סדקים מפגיעות או יובש או כשמופיעים קרעים/חתכים.
  • כאשר על פני הצמיג מופיעים מיקומים של חשיפת רבדים, שכבות הייצור של הצמיג פנימית וחיצונית.
  • בליטות ו/או נפיחויות בצמיג למעט שקע בחיבור בין גוף, דופן הצמיג לג'אנט.
  • סימני נסיעה על הג'אנט בלי אוויר.
  • כל פגיעה או סימן נזק בדופן או עקב הצמיג שעלולים לגרום לפיצוץ בעת הנסיעה.

אלו הם מצבים שבהם יש לפסול את הצמיג ולהחליפו וחל איסור מוחלט להרכיבו על הרכב להמשך נסיעה.
קריאה לתיקון תקר והחלטה על החלפת הצמיג
בין אם מדובר בהחלפת צמיגים לרכב כפעולה מתוכננת מראש על ידי פנצ'ריה רגילה בה אתם נוהגים לטפל על פי תאום לוח זמנים.

ובין אם מדובר בקריאה לתיקון תקר על ידי פנצ’ריה 24 שעות ההחלטה על תיקון הצמיג או החלפתו נתונה בידי מפעיל הפנצ'ריה.
החוק אינו סלחני במצבים בהם מנהל פנצ'ריה אינו פוסל צמיג שאינו תקין ומאפשר המשך שימוש בצמיג.
זאת על אף כי על פי דעתו הצמיג פסול.

הדבר דומה למצב בו מנהל מוסך מאפשר לרכב שמערכת הבלמים שלו אינה תקינה לצאת מהמוסך ללא תיקון התקלה, לסכן את יושבי הרכב ואת משתמשי הדרך האחרים.

תדירות החלפת צמיגים לרכב בצי רכב

תדירות החלפת צמיגים ברכבים של צי רכב נקבעות לעיתים על פי נורמות ייחודיות לסוג הרכב, ורמת השימוש.
על אף שצמיג מיועד לשימוש של 5 שנים למשל, על פי הוראות היצרן ורמת השימוש של צי הרכב.
יכול קצין בטיחות בתעבורה לקבוע כי לצורך עמידה בקריטריוני בטיחות פנימיים של החברה תדירות החלפת צמיגים תהייה בין 3.5 ל-4 שנים לכל היותר.

זאת כמובן בתנאי שצמיגי הרכב לא ניזוקו באופן שמצדיק את פסילתם לפי המועד.
יש הבדל משמעותי בין ציי רכב של משאיות, אוטובוסים, רכבים כבדים וכו' לבין ציי רכב פרטיים.
אולם בשני המקרים יש חובת קיום בקרה תקופתית לרכב ואחד הנושאים המשמעותיים מבחינה בטיחותית הוא שמירה על צמיגים תקינים.